Πρέπει
να γνωρίζομε και αυτό• ότι δεν μπορούμε να φτάσομε στο μέτρο κάποιας
αρετής, παρά με κοπιαστική φιλοπονία για την απόκτησή της και
προσπαθώντας με όση δύναμη έχουμε σ΄ όλη μας τη ζωή, όπως λόγου χάρη για
την ελεημοσύνη, την εγκράτεια, την προσευχή, την αγάπη, η κάποια από
τις γενικές αρετές. Από αυτές μερικώς ο καθένας ασκεί κάποια αρετή• λ.χ.
ασκεί κανείς πότε-πότε την ελεημοσύνη, αλλά επειδή την ασκεί λίγο, δεν
μπορούμε να τον χαρακτηρίσομε ελεήμονα, κι ακόμη περισσότερο όταν δεν το
κάνει αυτό καλά και θεάρεστα. Γιατί το καλό δεν είναι καλό όταν δε
γίνεται καλά. Αλλά καλό είναι πράγματι όταν δεν απολαμβάνει εδώ το μισθό
του από οποιαδήποτε αιτία, π.χ. από ανθρωπαρέσκεια λόγω καλής φήμης, ή
επιδίωξη δόξας, ή από πλεονεξία και αδικία.
Επειδή ο Θεός δε ζητεί
εκείνα που γίνονται και νομίζονται καλά, αλλά εξετάζει το σκοπό για τον
οποίο γίνονται. Όπως λένε και οι θεοφόροι Πατέρες, όταν ο νους
λησμονήσει το σκοπό της ευσέβειας, τότε και το έργο που είναι φανερά
ενάρετο, γίνεται ανώφελο• και εκείνα που γίνονται χωρίς διάκριση και
σκοπό, όχι μόνο δεν ωφελούν και αν ακόμη είναι καλά, αλλά βλάπτουν. Το
αντίθετο συμβαίνει μ΄ εκείνα που νομίζονται κακά, γίνονται όμως με
θεοσεβή σκοπό• όπως εκείνος που μπήκε στο πορνείο και τράβηξε από εκεί
την πόρνη. Από αυτό γίνεται φανερό ότι δεν είναι ελεήμων εκείνος που
έκανε λίγες φορές την ελεημοσύνη, ούτε είναι εγκρατής εκείνος που
εγκρατεύθηκε λίγο, αλλά εκείνος που πάρα πολλές φορές και σε όλη του τη
ζωή εργάστηκε ολικά την αρετή με ασφαλή διάκριση. Γιατί η διάκριση είναι
μεγαλύτερη απ΄ όλες τις αρετές, επειδή είναι βασίλισσα και αρετή των
αρετών. Όπως πάλι και για τ΄ αντίθετα• δε λέμε πόρνο η μέθυσο η ψεύτη
εκείνον που μια φορά γλίστρησε σ΄ ένα από αυτά, αλλά εκείνον που πέφτει
συχνά σ΄ αυτά και μένει αδιόρθωτος. Κοντά σ΄ όσα είπαμε, πρέπει να
γνωρίζομε και τούτο, που είναι και αναγκαιότατο σ΄ όλους εκείνους που
έχουν ζήλο να κατορθώσουν την αρετή και επιμελούνται να αποφύγουν την
κακία• ότι δηλαδή, όσο η ψυχή είναι ασυγκρίτως καλύτερη από το σώμα και
σε πολλά και μέγιστα σημεία είναι σπουδαιότερη και πιο πολύτιμη, τόσο
και οι ψυχικές αρετές - και μάλιστα εκείνες που μιμούνται το Θεό και
έχουν το όνομά Του - είναι ανώτερες από τις σωματικές αρετές. Αντίθετα
πρέπει να νοούμε για τις ψυχικές κακίες, ότι διαφέρουν από τα σωματικά
πάθη και ως προς τις ενέργειές τους και ως προς την έκτιση των τιμωριών
πού επιβάλλονται σ΄ αυτές, αν και στους πολλούς, δεν ξέρω πως, αυτό τούς
διαφεύγει. Γιατί τη μέθη, την πορνεία, τη μοιχεία, την κλοπή και τα
παραπλήσια μ΄ αυτά, τα προσέχουν και τα αποφεύγουν, η τα τιμωρούν,
επειδή φαίνονται στους πολλούς βδελυρά. Απέναντι όμως στα ψυχικά πάθη,
πού είναι πολύ χειρότερα και βαρύτερα από αυτά και που οδηγούν στην
κατάσταση των δαιμόνων και στην αιώνια κόλαση που τους περιμένει όσους
τ΄ ακολουθούν χωρίς διόρθωση, μένουν αδιάφοροι. Εννοώ δηλαδή το φθόνο,
τη μνησικακία, την πονηρία, την αναισθησία, τη φιλαργυρία, που ο
Απόστολος την θεωρεί ρίζα όλων των κακών, και τα όμοιά τους.
Μιλήσαμε
γι΄ αυτά με όλη την αμάθεια και την αφέλειά μας, κάνοντας μία ευσύνοπτη
και σαφή έκθεση του λόγου περί αρετών και παθών, για να μπορεί κανείς
εύκολα να διακρίνει και να εξακριβώνει τη διαίρεση και τη διαφορά τους
με ακρίβεια και σαφήνεια. Γι΄ αυτό και μιλήσαμε για το καθένα με πολλούς
τρόπους και από πολλές απόψεις, ώστε, αν είναι δυνατόν, καμιά πλευρά
της αρετής ή της κακίας να μην αγνοείται• ακόμη για να επιδιώξομε με
χαρά τις αρετές - και μάλιστα τις ψυχικές, με τις οποίες προσεγγίζομε
στο Θεό - και για ν΄ αποφεύγομε τις κακίες με όλη μας τη δύναμη. Γιατί
είναι αληθινά μακάριος εκείνος που ζητά την αρετή και την ασκεί και
εξετάζει με επιμέλεια τι είναι αρετή, επειδή με αυτήν πλησιάζει το Θεό
και ενώνεται νοερά μ΄ Αυτόν. Φρόνηση, ανδρεία, σοφία, αληθινή γνώση και
πλούτος αναφαίρετος είναι κυρίως το ν΄ ανυψώνεται ο άνθρωπος με την
πρακτική αρετή στη θεωρία του Δημιουργού.
Η
αρετή λέγεται έτσι από το ρήμα «αιρείσθαι» • γιατί είναι αιρετή και
θελητή, επειδή κάνομε αυτοπροαίρετα και θεληματικά το αγαθό, κι όχι
χωρίς να θέλομε και αναγκαστικά. Η φρόνηση πάλι λέγεται έτσι, γιατί
φέρνει στο νου τα ωφέλιμα.
Αν θέλεις, ας προσθέσομε στον αφελή αυτό λόγο, σαν χρυσή σφραγίδα, και
λίγα περί του «κατ΄ εικόνα και ομοίωσιν» του πιο τιμημένου από όλα τα
κτίσματα του Θεού, δηλαδή του ανθρώπου. Το νοερό και λογικό ζώο, ο
άνθρωπος, μόνο απ΄ όλα τα κτίσματα είναι «κατ΄ εικόνα και ομοίωσιν» του
Θεού. Κάθε άνθρωπος λέγεται «κατ΄ εικόνα Θεού» για το αξίωμα του νου και
της ψυχής, δηλαδή το ακατάληπτο, το αόρατο, το αθάνατο, το αυτεξούσιο.
Και ακόμη για την ικανότητα να άρχει, να τεκνοποιεί και να οικοδομεί.
«Καθ΄ ομοίωσιν» λέγεται για την αρετή και τις πράξεις με τις οποίες
μιμειται το Θεό και έχουν το όνομα του Θεού. Δηλαδή το να δείχνει
φιλανθρωπία προς τους συνανθρώπους, να οικτείρει, να ελεεί και να αγαπά
τούς συνδούλους του, και να δείχνει στους άλλους κάθε ευσπλαχνία και
συμπάθεια. «Να γίνεστε, λέει ο Χριστός και Θεός, σπλαχνικοί, όπως είναι
σπλαχνικός και ο ουράνιος Πατέρας σας». Το «κατ΄ εικόνα» το έχει κάθε
άνθρωπος, γιατί ο Θεός δεν ανακαλεί τα χαρίσματά Του. Το «καθ΄ ομοίωσιν»
όμως το έχουν σπάνιοι και μόνον οι ενάρετοι και άγιοι, οι οποίοι
μιμούνται - κατά το δυνατόν σε ανθρώπους - την αγαθότητα του Θεού. Είθε
κι εμείς ν΄ αξιωθούμε την υπεράγαθη φιλανθρωπία του Θεού, αφού Του
φανούμε ευάρεστοι με την αγαθοεργία και γίνομε μιμητές εκείνων που έχουν
ευαρεστήσει από αιώνων το Χριστό. Γιατί σ΄ Αυτόν ανήκει το έλεος και σ΄
Αυτόν πρέπει κάθε δόξα, τιμή και προσκύνηση, μαζί με τον άναρχο Πατέρα
Του, και το πανάγιο και αγαθό και ζωοποιό Πνεύμα Του, τώρα και πάντοτε
και στους αιώνες των αιώνων.
Αμήν
Πηγή: egolpion.com
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου